- Merujuk kepada tanda aras tertentu.
- Gambaran holistik tentang pencapaian pelajar.
- Penerangan generik atau umum tentang tahap pertumbuhan pembelajaran.
2. BAND:
- Satu label menunjukkan tanda aras tertentu dan disusun secara hieraki.
- Setiap band menunjukkan pertumbuhan pelajar.
- Ia diguna untuk tujuan pelaporan.
3. DESKRIPTOR:
- Apa yang murid tahu dan boleh buat.
- Kualiti yang boleh ditaksir dan dicapai.
- Adalah berdasarkan tahun-tahun tertentu.
- Merujuk Dokumen Standard Kurikulum tahun berkenaan.
4. EVIDENS:
- Bagaimana murid menunjukkan apa yang dia tahu dan boleh buat.
- Kualiti yang boleh dilaksanakan dan boleh ditadbir.
- Bahan atau apa-apa bentuk bukti yang dapat ditunjukkan oleh murid yang melaksanakan sesuatu tugasan.
5. INSTRUMEN:
- Alat yang digunakan untuk menguji penguasaan pencapaian murid bagi sesuatu domain.
- Contoh: ujian bertulis, ujian lisan, ujian amali, demonstrasi dan kuiz.
No comments:
Post a Comment